Thursday 30 January 2014

TEORI UNIVERSALISME


UNIVERSALISME

Universalisme dalam konteks agama didefinisikan sebagai peringkat keyakinan mengenai penyebab, sifat, dan tujuan dari alam semesta , terutama ketika dianggap sebagai pembentukan badan, biasanya melibatkan ketaatan ibadah dan ritual, dan sering mengandung moral yang mengatur urusan manusia. Universalisme adalah istilah yang digunakan untuk menidentifikasi doktrin-doktrin tertentu mempertimbangkan semua orang dalam pembentukan mereka.

Universalisme mungkin menekankan prinsip-prinsip universal agama yang paling dan menerima agama-agama lain secara inklusif, percaya pada rekonsiliasi universal antara manusia dan ilahi. Misalnya agama-agama Abrahamik seperti Yudaisme, Kristian, dan Islam masih menenerapkan nilai universal doktrin mereka dan prinsip-prinsip moral kerana mereka merasa mereka adalah inklusif.

Sebuah keyakinan dalam satu kebenaran umum adalah juga lain prinsip penting. Kebenaran yang hidup dipandang lebih jauh jangkauannya dibanding nasional, budaya, atau batas-batas agama. Keadaan universalisme (Universalisme) menyatakan niat/maksud yang tersirat di dalam membuat sebarang keputusan/tindakan adalah penting. Ini kerana kita tidak mungkin dapat meramalkan apa yang akan terjadi dengan tindakan atau keputusan dibuat. Prinsip universalisme menyatakan keputusan/tindakan tersebut dikira betul, tepat dan baik sekiranya kita yakin semua orang yang mengalami masalah serupa akan melakukan tindakan yang serupa seperti yang kita lakukan. Classical Deontological Ethical Theory: Universalism (Deontological yang klasik Teori Mengikut Etika: Universalisme).

Pendekatan deontological terhadap etika berbentuk pengurusan adalah pada dasarnya terbalik dari teori teleological. Deontologi adalah dari istilah bahasa Greece yang merujuk kepada tanggungjawap atau kewajipan seorang individu. Mengikut Teori etika ini, ia menyatakan nilai moral suatu tindakan tidak boleh dinilai ke atas kesudahan (hasil/kebaikan yang akan didapati) ini kerana kesudahannya tidak jelas dan tidak dapat ditentukan hasilnya semasa tindakan/keputusan tersebut dibuat. Nilai prinsip bermoral sesuatu tindakan sebaliknya harus bergantung pada niat seseorang itu yang membuat keputusan atau melakukan tindakan. Sekiranya anda mempunyai niat yang baik terhadap orang lain, ini menunjukkan anda mempunyai moral yang patut dipuji walaupun secara tidak sengaja anda sering kali menyakiti orang lain dengan sikap anda cuai.

Definisi

Teori Universal lebih memberikan perhatian kepada pemilihan keputusan atau tindakan yang akan memberikan kesan akhir sekaligus akan mendatangkan faedah menyeluruh, merangkumi semua lapisan masyarakat dan manusia sejagat. Konsep ini tidak memfokuskan kepada faedah yang akan diterima oleh masyarakat sahaja tetapi melihat kepada kesan menyeluruh yang akan diterima oleh masyarakat sejagat. Contohnya penghasilan senjata-senjata kimia dan biologi oleh Negara besar dilihat sebagai tindakan yang salah kerana walaupun ianya dihasilkan untuk keselamatan Negara tetapi ianya akan memusnahkan kehidupan sejagat manusia.

Teori universalisme (universalism) juga menyatakan niat/maksud yang tersirat di dalam membuat sebarang keputusan/tindakan adalah penting. Ini kerana kita tidak mungkin dapat meramalkan apa yang akan terjadi dengan tindakan atau keputusan dibuat. Prinsip universalisme menyatakan keputusan/tindakan tersebut dikira betul, tepat dan baik sekiranya kita yakin semua orang yang mengalami masalah serupa akan melakukan tindakan yang serupa seperti yang kita lakukan. Universalisme memberi tumpuan kepada maksud sesuatu tindakan atau keputusan. Kepentingan sistem ini memberi tumpuan kepada tanggungjawab seseorang individu terhadap individu yang lain.

Walau bagaimanapun, maksud yang baik sahaja tidak boleh menjadikan yang tidak beretika menjadi beretika. Seperti yang dikatakan oleh Yusuf al-Qardawi, “maksud atau matlamat yang baik tidak menjadikan yang haram boleh diterima.” Apabila seseorang Muslim melaksanakan sesuatu niat yang baik dengan tindakan yang dibenarkan, tindakannya itu akan menjadi satu ibadah.

Tambahan lagi, sekiranya tindakan tersebut haram, maka Islam tidak membenarkan tindakan tersebut digunakan sebagai maksud untuk mendapat kebaikan. Sekiranya seseorang mendapat harta secara haram dan membuat kebajikan dengan menggunakan harta tersebut, dia tidak mendapat sebarang faedah dari kebajikan tersebut dan bebanan dosa masih kekal.

Universalisme dalam Etika

Satu pemahaman yang tersendiri universalisme dalam etika ialah prinsip etika adalah prinsip-prinsip untuk semua orang. Mereka menetapkan kewajipan untuk semua orang, menentukan hak untuk semua orang, senarai kebaikan untuk semua orang. Versi yang paling minimum universalisme beretika adalah tuntutan tentang bentuk prinsip etika atau piawaian. Ia adalah dakwaan bahawa prinsip etika memegang untuk semua dan bukan semata-mata bagi sesetengah orang, iaitu, untuk semua orang tanpa terkecuali.

Satu konsep kedua universalisme dalam etika menekankan kandungan dan juga bentuk dan skop prinsip. Prinsip yang memegang untuk semua orang akan menetapkan atau mengesyorkan yang sama untuk semua orang (Yahudi sama, hak, kemuliaan yang sama dan sebagainya). Penyokong prinsip sejagat melihat ini sebagai merit: mereka melihat kesamaan keperluan dan kelayakan sebagai beretika penting. Sebagai contoh, perbincangan hak asasi manusia sejagat menekankan bukan sahaja bahawa semua manusia mempunyai hak, tetapi mereka semua mempunyai hak yang sama.

Caj bahawa prinsip-prinsip etika yang menetapkan sama untuk semua abstrak daripada perbezaan antara kes-kes adalah benar, tetapi tidak merosakkan. Tiada prinsip tindakan - sama ada dalam bentuk sejagat atau bukan sejagat, sama ada skop kosmopolitan atau lebih kecil - boleh menetapkan dengan jumlah kekhususan; prinsip walaupun sangat jelas abstrak dari pelbagai keadaan. Ia mengikuti bahawa prinsip-prinsip tindakan sentiasa boleh berpuas hati dengan cara yang berbeza-beza. Satu prinsip seperti "Bercakap benar" tidak menetapkan apa yang kita mesti mengatakan kepadanya atau apabila; prinsip seperti "Bayar hutang anda" tidak menentukan cara atau kaedah pembayaran balik. Prinsip-prinsip abstrak dengan itu boleh membimbing tindakan tetapi membenarkan untuk tafsiran fleksibel atau aplikasi yang mengambil kira perbezaan antara kes.

Universalisme sebagai ajaran etika bererti sesuatu dapat dinilai sebagai baik apabila dapat memberikan kebaikan kepada ramai orang. Universalisma bererti memikirkan kepentingan umum di mana kepentingan individu tidak terpadat di dalamnya.

Prinsip Universalisme sebagai pedoman untuk menilai apakah suatu kaedah tindakan dibenarkan secara moral, sebagaimana dikemukakan oleh Kant, juga belum mencukupi untuk digunakan sebagai pedoman dan menentukan tindakan mana yang wajib di ambil. Prinsip tersebut seringkali juga tidak efektif, kerana tidak semua kaedah yang boleh diuniversalisasikan dengan sendirinya merupakan suatu kaedah moral atau suatu kewajiban yang mengikat. Sebagai contoh misalnya, kaedah untuk menggosok gigi terlebih dahulu sebelum mandi dan bukan sebaliknya dapat saja dijadikan kaedah yang berlaku umum, tetapi kaedah itu bukanlah kaedah moral dan bukan merupakan suatu kewajiban yang mengikat setiap orang.

Prinsip kunci dari universalisme adalah prinsip kant tentang imperatif kategoris yang terdiri daripada:
Pertama, seseorang harus memilih untuk bertindak, hanya jika ia berkemahuan untuk memberi kesempatan kepada setiap orang di muka bumi dalam situasi yang sama untuk membuat keputusan yang sama dan bertindak dengan cara yang sama.
Kedua, orang lain harus diperlakukan sebagai tujuan, tidak semata-mata sebagai alat untuk mencapai tujuan.

Ini bermakna, pendekatan ini memfokuskan diri pada kewajiban yang harus dilakukan seorang individu terhadap individu lain dan juga terhadap kemanusiaan. Menurut Kant persoalan universalisme berhubungan dengan yang disebut kant sebagai “kewajiban”, sehingga hanya ketika kita bertindak berdasarkan kewajiban kita. Jika kita bertindak semata-mata kerana dorongan perasaan atau kepentingan peribadi, maka tindakan kita tidak memiliki nilai moral sama sekali. Seperti dikemukakan Yusuf al Qaradawi jika kita kaitkan dengan ajaran Islam, niat (tujuan) baik tidak menjadikan yang haram menjadi boleh diterima.

a) Prinsip Kebarangkalian Universaliti
Kebanyakan ahli falsafah berpendapat bahawa asas kepada prinsip kategorical imperatives yang dikemukakan oleh Kant ialah setiap penilaian moral haruslah universal. Di mana sekiranya kita mengatakan seseorang individu telah melakukan tindakan yang betul maka tindakan yang serupa harus diterima sebagai betul sekiranya orang lain melakukannya. Dan sesuatu tindakan yang salah adalah tetap salah tidak kira siapa yang melakukannya kecuali terdapatnya alasan-alasan tertentu yang menjustifikasikan tindakan tersebut. Inilah konsep yang ditekankan oleh universal yang secara ringkasnya menerangkan bahawa kita harus konsisten terhadap penilaian yang dibuat.

b) Menghormati Insan
Terdapat konsep lain yang ada dalam kategorical imperatives iaitu idea yang dinamakan “respect for person”. Konsep ini menerangkan bahwa setiap orang haruslah menghormati dirinya dan orang lain sebagai makhluk bernyawa dan tidak boleh menyamakan manusia dengan objek. Ini kerana manusia mempunyai perasaan, kemahuan, kebolehan dan sifat-sifat lain. Oleh itu kehidupan insan sebenarnya mempunyai nilai intrinsik dan ianya semata-mata nilai kebendaan (instrumental value). Sekiranya insan ataupun dinilai sebagai objek semata-mata tanpa mempunyai tujuan selain daripada kegunaan yang boleh didapati daripada mereka maka ini mendorong kepada perbuatan tidak bermoral.

Teori Universalisme lebih sejalan dengan ajaran agama, di mana kepentingan umum didahulukan dan memfokuskan diri pada kewajiban yang harus dilakukan individu terhadap individu lain. Serta dalam pembahagian keadilan, ianya menekankan sifat adil terhadap setiap individu baik dalam hal pembahagian kekayaan, keuntungan, mahupun kerugian. Teori ini juga sejalan dengan ajaran agama yang mendukung prinsip keadilan.

Kelemahan Universalisme:

Adalah suatu kaedah prinsip moral yang berguna tetapi tidak mempunyai keutamaan dan kepentingan.
Contoh : Adalah sukar untuk melayan kehendak orang lain iaitu tidak semudah memenuhi kehendak peribadi kita. Penyelenggara stor adalah cara untuk mendapatkan barangan runcit kita Pelanggan adalah cara kita untuk mendapatkan mata pencarian kita; pekerja adalah cara untuk melengkapi kilang-kilang kita dengan kakitangan.

Kesimpulan
Keadaan Universalisme (Universalism) menyatakan niat/maksud yang tersirat di dalam membuat sebarang keputusan/tindakan adalah penting. Ini kerana kita tidak mungkin dapat meramalkan apa yang akan terjadi dengan tindakan atau keputusan dibuat. Prinsip universalisme menyatakan keputusan/tindakan tersebut dikira betul, tepat dan baik sekiranya kita yakin semua orang yang mengalami masalah serupa akan melakukan tindakan yang serupa seperti yang kita lakukan.

Kantian/Rights (Kantian/Hak) – Immanuel Kant percaya moral merupakan sesuatu yang universal dan setiap orang ada hak yang tertentu. Antaranya:

a) The right of free consent (Hak penyetujuan bebas). Setiap orang berhak untuk dilayan sekiranya mereka setuju dan bersedia untuk dilayan.
b) The right of privacy (Hak untuk bersendirian). Setiap orang berhak untuk melakukan, mendedah atau merahsiakan kehidupan peribadi.
c) The right of freedom of conscience (Hak untuk kebebasan menyuarakan rasa hati). Setiap orang berhak untuk tidak melakukan sesuatu sekiranya melanggar prinsip moral mereka selagi tidak bertentangan dengan pandangan masyarakat.
d) The right of freedom criticising (Hak untuk kebebasan mengkritik). Setiap orang berhak mengkritik suatu etika organisasi secara berhemat, selagi kritikannya tidak mencabuli hak individu di dalam organisasi tersebut.
e) The right of Fairness. (Hak proses Keadilan). Setiap orang berhak dibicarakan dengan adil sekiranya hak mereka dicabuli.

No comments:

Post a Comment